Berita Terkini

Belanjawan 2021 inklusif serta mempunyai keupayaan untuk memulihkan semula ekonomi negara


Saya menyambut baik pembentangan Belanjawan 2021 bertemakan ‘Teguh Kita Menang Bersama’ yang dibentangkan YB Senator Tengku Zafrul yang boleh disifatkan inklusif serta mempunyai keupayaan untuk memulihkan semula ekonomi negara sesuai dengan tiga matlamat induk Belanjawan 2021 ini iaitu kesejahteraan rakyat, kelangsungan perniagaan serta ketahanan ekonomi.

Ia semestinya tidak sempurna dan boleh ditambahbaik melalui cadangan dan perbahasan ahli Parlimen nanti.

Namun, keseriusan kerajaan dalam menyelesaikan masalah pengagguran yang meningkat kepada 820 ribu penganggur ekoran Covid 19 ini dapat dilihat menerusi beberapa inisiatif yang diperkenalkan.

Ini selari dengan beberapa cadangan yang dikemukan Dewan Pemuda PAS Malaysia ketika pertemua dengan YAB Perdana Menteri 4 September lalu.

Antaranya Skim Jaminan Penjanaan Pekerjaan (JanaKerja) yang dijangka mampu menyediakan 500 ribu peluang pekerjaan baharu melalui perbelanjaan sebanyak RM3.7 billion.

Program ‘reskilling’ dan ‘upskilling’ dengan peruntukan RM1 billion pula diharapkan dapat dimanfaatkan golongan belia merangkumi KPT-PACE untuk graduan baharu mengambil sijil profesional di universiti awam dan swasta, program latihan dan kerja secara usahasama HRDF dengan majikan swasta, program peralihan bakat tenaga kerja(ICT) oleh MDEC serta program melengkapkan kemahiran baharu kepada tenaga kerja yang terjejas teruk akibat penutupan sempadan menerusi pihak berkuasa pembangunan wilayah terutamanya IRDA dan SEDIA.

Selain itu, 50 ribu peluang pekerjaan secara kontrak juga dapat dicipta menerusi inisiatif Short-Term Employment Programme(MySTEP) dalam sektor awam dan GLC.

Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) bagi individu bujang kini diturunkan had umur kelayakan ke 21 tahun berbanding 40 tahun sebelum ini versi BSH, sudah tentunya dapat meringankan sedikit bebanan sebilangan besar golongan belia di negara kita.

Apakah pandangan anda terhadap Belanjawan 2021 kali ini?

Mohon pandangan dan cadangan supaya boleh dibawa dalam perbahasan ahli Parlimen.

Ir. Ts. Khairil Nizam


______
DETIKDAILY
http://detikdailyonline.blogspot.com
https://www.facebook.com/detikdaily
https://t.me/detikdaily

Post a Comment

Previous Post Next Post

Contact Form